Reclame en de Kunst van het Hacken

Reclame en de kunst van het hacken is een sciencefictionroman waarin een detective een onbekende kunstenaar moet vinden, die Mixed Reality-reclameboodschappen omzet in persoonlijke kunstwerken.
3D book Showcase
  • ©
Omslag van Reclame en de Kunst van het Hacken
Omslag van Reclame en de Kunst van Hacken

In een toekomst waarin Augmented Reality het nieuwe paradigma is, hebben advertenties de vorm aangenomen van menselijke AdBots, die doelpersonen persoonlijk aanspreken om ze een aanbod te doen op basis van wat het reclamebureau AdIntel van ze weet. Alles wat AdIntel weet van mensen laat de directeur visualiseren als poppen in Augmented Reality. Hoe meer ze weten, hoe gedetailleerder de poppen. De mensen met een compleet profiel hebben de gedetailleerdste profielen.

Een anonieme kunstenaar hackt de advertenties en zet ze om naar kunstwerken die gericht zijn op een enkele doelpersoon. De hacks vinden plaats in de openbare ruimte en de opnames ervan worden als kunstwerken verkocht in een galerie.

De cyberdetective Joris Hamelink krijgt opdracht van de directeur van het reclamebureau om de kunstenaar op te sporen en de hacks te laten stoppen. Joris begeeft zich in de wereld van AdBots en Profielen en komt in aanraking met een verzetsgroep die de kunstenaar helpt en zich tegen de macht van het reclamebureau verzet. Dat zet Joris aan het denken over privacy en zijn eigen rol in deze geschiedenis.

Welke kant kiest Joris? Komt hij achter de identiteit van de kunstenaar?

Lees het eerste hoofdstuk van Reclame en de Kunst van het Hacken helemaal gratis.

Recensies

“Een ijzersterk verhaal over een mogelijke toekomst van Augmented Reality, verrassend, spannend en slim geschreven waardoor het boeit van begin tot het einde.”

Roy Janssen – Lead developer AR en Product owner AR / VR team


“Prachtig en origineel verhaal. Schreef ik bij eerdere verhalen van Antoni dat het verhaal me aan dit of dat verhaal van een beroemde schrijver deed denken, nu doe ik dat helemaal niet. En wel om de doodeenvoudige reden dat dit verhaal met niemand te vergelijken is, althans niets of niemand dat in het Nederlands vertaald is. Alle lof. Als een verhaal je doet huiveren, wil dat zeggen dat het zeer realistisch geschreven is en je je goed in kan leven in de situatie. En dat kon ik. Ik weet niet goed of het een tweeluik wordt of een trilogie, maar wat het ook is… ik wil meer!”

Jos Lexmond

Lees de complete recensie op de website van het Nederlands Contactcentrum voor Science Fiction

Sciencefictionschrijver en moderator van de Facebook-groep Sciencefiction-, Horror- en Fantasyschrijvers Johan Klein Haneveld schreef een recensie in het tijdschrift Fantastische Vertellingen #59. Johan over Reclame en de Kunst van het Hacken:

Het is duidelijk te zien dat [Antoni Dol] zichzelf voortdurend verbetert, een eigenschap van een goede schrijver. De aspecten die ik sterk vond aan het eerdere werk van Dol, vond ik in dit werk juist nog beter neergezet. Dit is echte sciencefiction… Tenslotte – niet onbelangrijk voor een SF-roman – is het centrale idee gewoon heel sterk.

Ik ben best wel onder de indruk van dit boek, zoveel mag hopelijk wel duidelijk zijn. Op basis van de kwaliteit van dit boek kan ik met overtuiging zeggen dat ik [meer verhalen die zich in deze wereld afspelen] heel graag wil lezen! Wie echte maatschappijkritische SF wil lezen van Nederlands bodem moet dit boek aanschaffen.

Lees de hele recensie in het tijdschrift Fantastische Vertellingen #59.

2 exemplaren van Reclame en de Kunst van het Hacken