Het zwaartekracht-probleem

Het zwaartekrachtprobleem

Het zwaartekrachtprobleem is een bundel sciencefictionverhalen van Antoni Dol. Het bevat de verhalen: De nieuwe keten, Onzichtbare vrienden, Het zwaartekrachtprobleem, Louter mijn gedachten, Unboxing Helena, De Graveyard Orbit en Ontwijk een asteroïde.

  • Titel: Het zwaartekrachtprobleem
  • Ondertitel: Zeven sciencefictionverhalen
  • Auteur: Antoni Dol
  • ISBN: 9789083044040
  • Aantal pagina's: 190
  • Taal: Nederlands
  • Afmetingen: A5 (148 x 210 mm)
  • Bindwijze: gelijmd
  • Prijs pocket: € 14,95
  • Prijs e-book: € 4,99

Inhoud

Zeven sciencefictionverhalen van Nederlandse bodem:

    • De nieuwe keten – Een nieuwe logistieke wereld, zwermintelligentie bij drones en de wraak van een slachtoffer van innovatie.
    • Onzichtbare vrienden – Een onzichtbaar vriendje die een sciencefictionschrijver adviseert is opeens weg. Maar die schrijver is niet gek …
    • Het zwaartekrachtprobleem – Een oude dame heeft moeite met accepteren in een toekomst met snelle zwevers en geavanceerde medische procedures.
    • Louter mijn gedachten – De mogelijke gevolgen van een op hol geslagen kunstmatige intelligentie voor het lot van gedigitaliseerde hersenen.
    • Unboxing Helena – De onthulling van het ware verhaal achter de herinneringen van een biomechanische vrouw, die gevonden wordt in een doos op zolder.
    • De graveyard orbit – Hoe overleef je een moordenaar die als verstekeling opduikt op een scrapperschip in de vuilnisbelt van de ruimtevaart?
    • Ontwijk een asteroïde – Een buitenaardse sport met kosmische proporties en catastrofale consequenties in een wereld geregeerd door kunstmatige intelligenties.
Boek inkijken​

Inkijkexemplaar

Klik de afbeelding om Het zwaartekrachtprobleem in te kijken en lees van de lange verhalen de eerste zes pagina’s, van de kort verhalen de eerste drie…

Geïnteresseerd? Bestel het boek, het e-book of lees eerst de samenvattingen van de verhalen.

Samenvattingen

De nieuwe keten
Elise wordt marketingmedewerkster bij Universal Assembler Robotics. Deze bouwt imploders, waarmee de assemblage van losse onderdelen, die met drones worden bezorgd, via een 3D bouwschema (de exploded view) te snel gaat om te kunnen zien. Voor de onthulling van de superimploder is Elise verantwoordelijk voor een interessante gadget in de goodie bag. Maar de gadget geleverd door Patricia, gefinancierd via een crowdfundingactie, doet iets anders dan Patricia zegt. De zwermen drones vormen patronen tijdens het vliegen; wie weet wat ze nog meer kunnen? Een spannend verhaal over een nieuwe logistieke wereld, zwermintelligentie en de wraak van een slachtoffer van innovatie.

Onzichtbare vrienden
Wanneer lijk je gek als je géén stemmen hoort in je hoofd? Als je onzichtbare vriendje je heeft verlaten. Het vriendje, waarmee je sprak in jullie eigen taal, schreef in jullie dagboek en die je opdracht gaf om alles over ruimtevaart en het universum te leren. Je gaat sciencefictionverhalen schrijven om vat op de toekomst te krijgen, maar omdat je sinds het vertrek van je onzichtbare vriendje uitsluitend in zijn taal wil communiceren, kom je in een gekkenhuis terecht. Daar zit je tot de dag dat je de stem van je onzichtbare vriendje eindelijk weer hoort. Je bent niet gek…
Een grappig verhaal over een onzichtbaar vriendje van een sciencefictionschrijver. Maar hij is niet gek…

Het zwaartekrachtprobleem
Giulia Zanardi’s lichaam is oud en versleten. Ze ziet dit niet als onoplosbaar: het is een probleem van de zwaartekracht. Ze bestelt een experimentele behandeling om haar hele skelet te vervangen. Giulia reist met haar nieuwe zwever over de hyperweg naar de races. Haar kleinzoon Santino is coureur en zet een snelheidsrecord. Als hij verongelukt stelt Giulia dat voor een dilemma: laat ze hem haar operatie ondergaan? Waarom is de zwever verongelukt? Hoe gaat Giulia om met haar problemen met de zwaartekracht? Een aangrijpend verhaal over opoffering en aanvaarding in een wereld met snelle zwevers en geavanceerde medische procedures.

Louter mijn gedachten
Dr. Martin Bronson verplaatst een fascinerend brein van een stervend lichaam naar een digitaal systeem. Een Artificiële Intelligentie breekt uit en verzameld alle intelligentie uit alle software. Het digitale brein is een interessant doelwit en de AI krijgt controle over gewapende drones. Dr. Bronson doet wat hij moet doen om het brein te beschermen. Wat vindt die er eigenlijk zélf van? Een confronterend verhaal over mogelijke gevolgen van het gedigitaliseerde hersenen tijdens de singularity.

Unboxing Helena
Nick van de Velde erft het enorme huis als zijn moeder sterft en vindt op zolder in een bioplastic doos met onderdelen van een biomechanische vrouw. In de aantekenboeken van de maker, een bio-engineer en een vriend van zijn vader, staat dat ze Helena heet. Hij pakt het hoofd van Helena uit de doos en start haar op door haar hoofd in de zon te zetten. Nick ontdekt dat in het geheugen van Helena bewaard is gebleven hoe zijn vader is gestorven en welk geheim zijn moeder meenam in haar graf. Vanuit haar geheugen vertelt Helena het hele verhaal. Ook de aantekenboeken geven nieuwe aanwijzingen. Hij wil meer weten. Er zit dus maar één ding op: Helena uitpakken. Een boeiend verhaal over de onthulling van een duister verleden en het ware verhaal achter de herinneringen van een biomechanische vrouw.

De Graveyard Orbit
De missie van een bemand ruimtevaartuig is om met een harpoen satellieten in de Graveyard Orbit naar binnen te halen en daar te ontmantelen. In een capsule van een recente lancering die ze aan boord halen vinden ze een verstekeling: Serge, een ex-astronaut. Ze halen een satelliet binnen met een dode Rus erin, die verband houdt met de verstekeling. Hij heeft hetzelfde ruimtepak. Boordpsycholoog Jesper ontdekt dat de dode Rus vermoord is door de verstekeling. Serge vermoordt alle crewmembers en plaatst een bom op het schip. De psycholoog is de laatste overlevende. Kan Jesper Serge ontwijken voordat de bom afgaat? Een spannend verhaal over het overleven van een moordenaar in de Graveyard Orbit.

Ontwijk deze Asteroïde
Wat zullen mensen doen in een positieve toekomst waarin ze worden geregeerd, bediend en verzorgd door AI’s? Een buitenaardse sport met kosmische proporties: asteroïden naar elkaar gooien!
Wat gebeurt er als kunstmatige intelligentiesystemen de wereld besturen en een menselijke dierentuin creëren? Wat als alle entertainment wordt gedelegeerd aan simulaties en live spellen en sporten verboden zijn? Wat zou dat betekenen voor twee jonge mannen die joyriden met ruimtevaartuigen voor mijnbouw op asteroïden en leren hoe ze een spel moeten spelen met het gooien en ontwijken van asteroïden? Er zouden disciplinaire maatregelen van de AI komen en ze zouden een scheidsrechter nodig hebben. Een jonge man zoekt die de voormalige president op en vraagt hem om scheidsrechter te worden. Maar hij zal ook de AI moeten overtuigen dat echte spellen goed kunnen zijn voor alle mensen. Wanneer een beslissend spel rampzalige gevolgen heeft, die van invloed kunnen zijn op alle mensen op Mars en op Aarde, moeten kunstmatige intelligentiesystemen samenwerken als ze een ramp willen voorkomen. Lukt het om Mars en Aarde te redden? Zal het werpen en ontwijken van asteroïden in het echt worden toegestaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.