Kickoff: Droplet

Om mee te beginnen wil ik een projectje delen, waarin ik geprobeerd heb het logo van een interactieve TV aanbieder in XAML te bouwen. Het bleek een leuke exercitie, met een resulaat dat veel had van het origineel:

In XAML bleek een eenvoudige droplet een combinatie van twee cirkels en een ‘cashewnoot’ Path Shape voor de glimmer. Deze laatste heb ik met de hand getekend in Blend, maar ze zijn eenvoudig te maken door van een cirkel het onderste punt met een “Direct Selection Tool” omhoog te trekken tot voorbij het midden van de cirkel…. De druppels aan elkaar was echter een ander verhaal: hoe krijg je die druppels zo dat ze in elkaar overvloeien?

Uiteindelijk werd het een combinatie van het buitenste Path, aanvankelijk samengesteld uit drie cirkels, maar daarna omgebouwd tot een Path Shape. Het gewenste overvloei effect werd bereikt door een BlurBitmapEffect op de binnenste cirkels te zetten. (Ik snap dat dat niet werkt in Silverlight…)

Dit is de XAML code voor een enkele Droplet:

[sourcecode language=’xml’]


 
  
  
  
 

 
  
  
  
 

 
  
   
     
     
     
   

  

  
   
  

 

 
  
   
    
    
    
   

  

 

 
  
   
    
    
    

  

 

[/sourcecode]