De omslag van “Reclame en de Kunst van het Hacken” doet mee met de The Indie Awards 2021. Hier is het verhaal achter de omslag:
De titel
De titel is lang en lijkt op de titel van een non-fiction boek, ik weet het. Toch heb ik ervoor gekozen om de titel hetzelfde te laten als ik hem ooit verzonnen heb, alhoewel hij oorspronkelijk nog langer was. Deze lijkt een beetje op
“Zen and the art of motorcycle maintenance” en dat was toch een tamelijk succesvol boek. Bovendien is dit het eerste deel van de serie “De superrealiteit”, waarvan ondertussen drie delen zijn geschreven: “Amusement en het spel om de Royalty’s” en “Verslaving en de Kick op Bestelling”. Zoals je ziet, hebben de titels dezelfde vorm en dat zal de hele serie van potentieel oneindig aantal delen wel zo blijven. Ik heb zelfs al wat andere titels in mijn notitiesoftware opgenomen.
Op de omslag staat de titel in een gecentreerde, opvallend gekleurde letter met emboss- en schaduweffecten in het font Segoe UI, waarvan ik al jaren een fan ben.
De serietitel
De titel van de serie is gelijk een logo. Alleen het cijfer onderin de titel van de serie zal veranderen bij de komende delen. Hierin wilde ik de gelaagdheid van de realiteit – Mixed Reality is het paradigma in plaats van scherm, toetsenbord en muis – laten zien. Het voorste lettertype is Potra Font, ontworpen door Alejo Bergmann en voor persoonlijk en commercieel gebruik vrijgesteld. Het achterste lettertype is een eigen ontwerp met de naam SuperReal, het cijfer daarentegen is weer de Potra.
De etalagepoppen
De achtergrond van de omslag is een vrij toepasbare afbeelding van Peter Griffin die ik vond op het internet en een Public domain license bleek te hebben. Het kan zijn dat je die afbeelding al eerder hebt gezien, want hij wordt veel toegepast in allerlei sites en publicaties. Ik bleef terugkomen naar deze afbeelding omdat het een vreemde sfeer heeft, die ik in mijn scènes met de profielen in de applicaties “De poppenkast” en “De markt” ook probeerde te bereiken. De afbeelding is uitgesneden en wat storende elementen heb ik verwijderd, maar de spiegeling in het etalageraam zit er nog steeds in…
De vuist
De afbeelding van de vuist met de sleutel is symbool voor de strijd voor privacy van de verzetsgroep in het boek. Eerdere versies waren te dicht bij zwaarbeladen symbolen, die gebruikt werden door antiracistische groeperingen. Terecht werd mij gewezen op de verkeerde indruk die dat zou opleveren. Uiteindelijk heb ik deze vuist en sleutel zelf getekend:
De tatoeage
In het boek hebben de verzetslieden dit symbool als tatoeage op hun bovenarmen. Het is bij aanschaf van een boek ook mogelijk om bij mij een neptatoeage te krijgen, die met een beetje warm water op je huid aangebracht kan worden en ongeveer een week blijft zitten, mocht je sympathiseren moet de doelstelling van de verzetsgroep na het lezen van dit boek.
De imprint
Het logo van mijn imprint: io is al eerder beschreven en staat op alle boeken die ik uit heb gegeven op dezelfde plaats…
Terugkerende elementen in de serie zijn het serielogo, een achtergrond en deze witte cirkel met een icoon erin. Ook de lay-out van de titel zal hetzelfde zijn, maar wellicht in een andere kleur, afhankelijk van de achtergrondplaat.
Op mijn website kan je het boek ook omdraaien, maar de achterkant is effen zwart met witte tekst. Dat zal in andere delen van deze serie wel zo blijven..
Nu weet je wat ik heb moeten doen om deze omslag te creëren. Vind je hem mooi? Stem dat voor de omslag van “Reclame en de Kunst van het Hacken” in The Indie Awards 2021.
