WPF 3D presentation at Software Development Conference (1): Deep

First part of a three-part post on my presentation called Deep, Deeper, Deepest on WPF 3D. This time: Deep, a product presentation demo showing off all possibilities of 3D graphics.

Last week Tuesday at de Software Development Conference I finally gave the presentation called Deep, Deeper, Deepest on WPF 3D I had been preparing for weeks. Even though the attendance stuck to 18 indidividuals, evaluations showed a score of 7,6 with high scores for Use of Visual Aids. I will be posting screenshots, executables and code, along with a description of the demos. This will be spread over three consecutive posts. Today is about Deep:

Deep Demo Screenshot
Deep Demo Screenshot

Some people may have seen this first demo. It is called Deep and shows a Xbox box in the middle of the window. The demo is now filled with all features of 3D Graphics: model, geometry, camera, lights and textures. I created animations for it and several elements are controlled by sliders. The intention was to show off the capability for product presentations in WPF. This demo uses a Viewport3D, a control that participates in 2D screen layout like any other, but can only contain 3D information itself. The box is rotated using the buttons and the sliders. Using the textboxes to the left, the Width, Height and Depth are changed to update the size of the box. The Sphere to the left makes rotating the box possible, with the help of Hittesting on the Sphere. Rotating the camera is achieved, using the sliders at the top right hand side of the screen. Buttons below that will animate the camera to different views. The slider at the bottom right of the screen kan dim the lights to demonstrate the difference between AmbientLight, DirectionalLight and SpotLight. URLs of textures in the textboxes at the bottom of the screen allow the textures to be changed using Data Binding.

The Demo executable and the source code are available from the public folder on my SkyDrive at:

http://cid-8073406c0ec0e68a.skydrive.live.com/browse.aspx/Public

This makes a wonderful toy, playing around with all the possibilities a single model has using a 2D interface with buttons, sliders and textboxes. It works primarily through Element Binding to Sliders and Textboxes and uses Buttons to start the animations. You can also download and use the Code from the link above.

Njoy! 

Sommige mensen hebben willicht de eerste demo al gezien. Het heet Deep en heeft een Xbox doos in het midden. Die demo is nu verder ingevuld, zodat alle onderdelen van 3D Graphics aan bod komen: model, geometry, camera, lights, textures. Daarvoor heb ik animaties gemaakt en bovendien zijn de onderdelen via sliders te besturen. De bedoeling is om de mogelijkheden voor een productpresentatie in WPF zichtbaar te maken. Deze demo maakt gebruik van een Viewport3D, een control dat gewoon in de 2D layout van een scherm meedoet, maar zelf uitsluitend 3D informatie kan bevatten. De doos is met de buttons en sliders om te draaien en met de tekstboxen links kan de Width, Height en Depth aangepast worden om een ander formaat doos te tonen. De bol links maakt het mogelijk om via HitTesting op de bol de rotatie van de box aan te sturen. De camera wordt gedraaid met de sliders rechtsboven. De knoppen eronder animeren de camera naar een bepaalde view. De sliders rechtsonder kunnen de lichten doven en zo het verschil tussen AmbientLight, DirectionalLight en SpotLight inzichtelijk maken. URLs van textures maken het mogelijk om deze snel te veranderen.

De demo en de source code zijn beschikbaar via mijn public map op mijn SkyDrive:

http://cid-8073406c0ec0e68a.skydrive.live.com/browse.aspx/Public

Dit levert erg leuk speelgoed op, waarmee je kan spelen met alle mogelijkheden die een enkel model heeft via een 2D User Interface met buttons, sliders en tekstboxen. Het werkt voornamelijk met Element Binding aan sliders en tekstboxen. Het gebruikt Buttons om de animaties te starten. De code kan je ook downloaden via de link hierboven…